Навіщо бізнесу управлінський облік?
Управлінський облік — це надзвичайно важлива система для збору, аналізу та інтерпретації даних, яка не лише відображає поточний стан бізнесу, але й розкриває можливості його майбутнього розвитку. Від нього залежить ваша здатність виявити «сліпі плями» у бізнес-процесах і приймати обґрунтовані рішення з точністю до міліметра.
На початкових етапах розвитку бізнесу, керівник може вести облік на папері й при цьому приймати правильні управлінські рішення. Здається, що цієї інформації достатньо, особливо при відносно невеликому прибутку й обмежених постійних витратах. Однак часто підприємці плутають усі фінансові надходження з прибутком і не розуміють справжньої фінансової ситуації компанії. Адже залишок на карті чи в касі — це не завжди відображення ваших реальних грошей.
Особливості управлінського обліку
Часто бізнес-початківці плутають управлінський і бухгалтерський облік, хоча обидва ці підходи важливі для ефективного управління компанією. Однак, відрізняються вони основними правилами. Якщо бухгалтерські процеси регулюються державою, то управлінський облік виходить за рамки стандартів і його система залежить від власника компанії. Він охоплює всі аспекти бізнес-процесів, починаючи від виробництва товарів і закінчуючи додатковими операціями.
Попри те, що кожен підприємець підлаштовує управлінський облік під потреби свого бізнесу, є загальноприйняті, класичні підходи для його ведення. Їх основа полягає у трьох ключових фінансових звітах: Балансі, Сash flow (звіт про рух грошей) та P&L (звіт про прибутки та збитки).
Ці звіти дозволяють здійснювати об'єктивну оцінку фінансової діяльності компанії та розглядати її з різних боків. Проте, підприємці часто плутають їхнє призначення і можливості. У наступних розділах статті ми розглянемо деталі кожного звіту і надамо інформацію, яка допоможе краще їх розуміти.
Cash Flow
Найпростіший і інтуїтивно-зрозумілий — звіт про рух грошових коштів. Даний звіт використовується практично в кожній компанії — він дозволяє проаналізувати грошові потоки: звідки надходять гроші та куди витрачаються.
У найпростішому вигляді звіт показує фактичні дані, то що вже відбулося. Але його можна розширити даними про планові витрати на надходження. У цьому разі ви зможете передбачити касовий розрив (момент, коли залишки грошових коштів перекрити поточні витрати).
Щоб розрахувати показник, потрібно скласти всі надходження грошей за обраний період і вирахувати з них вже понесені витрати — вибуття грошей з рахунку.
Cash flow – це рух коштів у межах компанії чи окремого проєкту.
Зазвичай керівник знає про більшість надходжень та платежів. Однак у рутині можна упустити фактичні залишки на рахунках. Гроші можуть бути заморожені — наприклад, у дебіторській заборгованості, коли бізнесу винен контрагент, у незавершеному виробництві. Але боргами чи запасами не можна заплатити податки чи зарплату.
Звіт про прибутки і збитки (P&L)
Дозволяє оцінити рентабельність компанії. P&L показує доходи та витрати компанії за певний період та підсумкову суму прибутків або збитків. Здається, що останні два звіти дуже схожі. Навіщо вести обидва, якщо можна просто контролювати грошовий потік? Реальну прибутковість або збитковість бізнесу покаже лише P&L.
На рахунок компанії може надійти $5 тисяч, але це не означає, що ці гроші — прибуток, який можна забрати і витратити. Наприклад, після вирахування податків та виплати відсотків за кредитом там може залишитися $2 тисячі. P&L зазвичай рахують раз на місяць.
Прибуток (збиток) — це різниця між доходами та витратами, спрямованими на отримання цих доходів.
Баланс
Управлінський Баланс – це інструмент, що об'єднує результати P&L і Cash Flow в єдиний звіт. Він виконує важливу роль у контролі коректності фінансового обліку та розкритті напрямків використання прибутку, а також в управлінні дебіторською та кредиторською заборгованістю.
Хоча Cash Flow ведуть практично всі компанії, а P&L є стандартом для середнього та великого бізнесу, Баланс залишається менш поширеним. Однак він має важливу функцію — дозволяє об'єднати два попередні звіти, щоб перевірити їхню точність та взаємодію.
З Балансу можна отримати важливу інформацію про активи, що належать фірмі, і з'ясувати, яким чином вони були набуті. Також можна прослідкувати пасиви — суму, яка була витрачена на придбання активів. Все, чим ми володіємо, ми придбали або за власні, або запозичені кошти, які ми зобов'язані повернути. Для оцінки фінансового стану підприємства, потрібно визначити, яку частину пасивів становить власний капітал, а яка припадає на зобов'язання. Збільшення однієї сторони балансу призводить до збільшення іншої, і навпаки.
Приклад: якщо підприємство придбало обладнання на суму 500 тисяч гривень, то розмір основних коштів збільшується на цю суму. Тим часом кредиторська заборгованість перед постачальником обладнання також зростає на 500 тисяч гривень. Далі підприємство здійснює оплату за придбання і показник грошових коштів зменшується. Своєю чергою це впливає на іншу сторону Балансу, де зменшується кредиторська заборгованість на ту саму суму. У результаті обидві сторони Балансу залишаються взаємно рівними.
Тріада управлінських звітів в Dilovod
Онлайн-бухгалтерія Dilovod дозволяє формувати три класичні звіти, що містять як зведену інформацію по вхідних і вихідних платежах, так і реєстр платежів. Ви можете самостійно налаштувати форму звітів і зберегти налаштування для подальшого використання.
За допомогою програмного забезпечення Dilovod ви зможете:
- вести облік грошових коштів: розрахунки з покупцями, постачальниками, власниками та інші доходи;
- використовувати будь-яку кількість валют, банківських рахунків, кас і статей руху грошей;
- аналізувати фінансові результати роботи організації;
- деталізувати звіти за статтями, підприємцями, контрагентами, замовленнями;
- контролювати загальні підсумки, наприклад, відсоток рентабельності;
- вести облік доходів і витрат;
- проводити аналіз змін активів і пасивів підприємства за допомогою зрозумілого звіту «Баланс».
Більше можливостей для обліку можна знайти за посиланням. Фахівці служби підтримки Dilovod оперативно відреагують на ваш запит і допоможуть перенести дані з інших програм, виконати необхідні налаштування, завантажити початкові залишки. Спробуйте Dilovod за допомогою демонстраційної версії. Ми автоматизуємо управлінський облік та звільнимо вашу команду від рутинних завдань.