Підприємці щодня зіштовхуються з різноманітними питаннями, серед яких:
- заборгованість яких дебіторів складає більшу частину всієї заборгованості;
- які товари приносять максимальний прибуток;
- в собівартості яких складських запасів заморожена левова частка коштів та інше.
Для отримання відповідей ці та схожі питання використовують так званий метод ABC-аналізу.
Важливість методу полягає в тому, що він дозволяє підвищити ефективність роботи всього підприємства шляхом:
- прогнозування попиту;
- результативного керування запасами;
- оптимізації ресурсів та витрат.
А також є незамінним орієнтиром для визначення пріоритетів у розвитку бізнесу.
Запрошуємо на простих та зрозумілих прикладах познайомитися з цим корисним інструментом, який дозволить вам сфокусуватися на головному.
Що таке АВС-аналіз
АВС-аналіз — це метод класифікації ресурсів (товарів, покупців, обсягів продажів тощо) за пріоритетністю на основі обраних критеріїв, де:
- A — високий пріоритет;
- B — середній;
- C — низький.
Він базується на відомому принципі Парето, згідно з яким 20% зусиль дають 80% результату.
Спробуємо застосувати цю закономірність для аналізу обсягу продажів. Першим кроком сформуємо завдання: необхідно визначити 3 групи товарів, обсяг продажу яких складає 50%, 30% та 20% відносно загального обсягу продажу.
Проведення АВС аналізу
Попри складність процесу, основні кроки можна пояснити простими словами. Щоб зробити АBC аналіз, потрібно:
- Зібрати дані про товари, клієнтів або будь-які інші ресурси, що вас цікавлять.
- Відсортувати ці дані в порядку спадання їхньої загальної вартості або кількості.
- Розрахувати відсотковий внесок кожного елемента у загальну суму. Для цього розділіть суму кожного елемента на загальну суму і помножте на 100, щоб отримати відсоткове значення.
На основі цих даних ви можете розподілити ваші товари за наступними категоріями:
- найцінніша категорія А — 50% прибутку;
- не менш важлива категорія В — 30% прибутку;
- найзбитковіша категорія С — 20% прибутку.
Межі категорій ви можете налаштовувати самостійно.
Товари з категорії А найбільш популярні серед споживачів, тому потрібен особливий контроль за їхньою наявністю на складі, варто регулярно проводити інвентаризацію.
Товари з категорії С, навпаки, мають низький попит. Перш ніж прийняти рішення щодо зменшення їх запасів, необхідно з'ясувати причини. Можливо, низький попит — це результат неефективної реклами, несприятливих ринкових умов або просто не сезонності.
Якщо ми використовуємо АВС-метод для аналізу клієнтів, можна застосувати наступну стратегію: для клієнтів з категорії А пропонувати бонуси та більш вигідні умови співпраці, а для клієнтів з категорії С — переглянути бізнес-відносини або навіть припинити співпрацю, якщо це необхідно.
Виконати АВС-аналіз можна за допомогою різних інструментів. Розглянемо два методи: найпоширеніший ручний спосіб на прикладі Excel і більш зручний автоматизований спосіб на прикладі онлайн-бухгалтерії Dilovod.
Приклад ABC-аналізу в Excel
Розгляньмо крок за кроком як зробити АВС-аналіз в Excel.
Для початку додайте дані у таблицю. Стовпець А з назвою ресурсу та стовпець В з кількісним значенням.
Подальші дії такі:
Якщо ж ви хочете робити багатократний аналіз різних категорій ресурсів, доцільніше використовувати платформу Dilovod. З нею додаткові дії зводяться до мінімуму та немає потреби вивантаження даних.
Приклад АВС-аналізу в Dilovod
Уявімо, що у вас є інтернет-магазин посуду з широким асортиментом: кавові і чайні сервізи, чашки, чайники, бокали, тарілки, каструлі, сковорідки та багато іншого. З метою визначення найприбутковіших товарів ви вирішуєте провести АВС-аналіз.
В Dilovod дані ABC-аналізу формуються автоматично на основі аналізу даних про продажі товарів за вказаний період, тож алгоритм дій буде наступний:
Припустімо, що до категорії А потрапили чайники. Відповідно, на них має бути зосереджена максимальна увага та вибір ефективної стратегії. Як варіант: розширити асортимент чайників, підвищити якісний сегмент або ж оптимізувати закупівлю через пошук нових постачальників з кращими умовами. Ось така ABC-магія для чайників.
А до категорії С потрапили бокали. Чи варто на основі цих даних зовсім прибирати бокали, які, до прикладу, добре продаються у весільний сезон, коли на них діють знижки? АВС-аналіз не враховує сезонний попит, тому для отримання більш точної картини, його комбінують із XYZ аналізом.
XYZ аналіз дозволяє класифікувати показники за їх динамікою у часі (наприклад, визначити, які товари мають постійний попит, які замовляються інколи, а які — дуже рідко).
Команда Dilovod дбає про обізнаність своїх користувачів, а це означає, що ви матимете змогу детальніше дізнатися про XYZ аналіз із наступних статей нашого блогу.