Меню Закрити
АВС-магія для чайників

АВС-магія для чайників

Одна з ключових ознак успішного підприємця — вміння передбачати та вирішувати проблеми бізнесу. Але не менш важливо правильно розставляти пріоритети: що треба вирішувати у першу чергу.
АВС-магія для чайників

Підприємці щодня зіштовхуються з різноманітними питаннями, серед яких:

  • заборгованість яких дебіторів складає більшу частину всієї заборгованості;
  • які товари приносять максимальний прибуток;
  • в собівартості яких складських запасів заморожена левова частка коштів та інше. 

Для отримання відповідей ці та схожі питання використовують так званий метод ABC-аналізу. 

Важливість методу полягає в тому, що він дозволяє підвищити ефективність роботи всього підприємства шляхом:

  • прогнозування попиту;
  • результативного керування запасами;
  • оптимізації ресурсів та витрат.

А також є незамінним орієнтиром для визначення пріоритетів у розвитку бізнесу.

Запрошуємо на простих та зрозумілих прикладах познайомитися з цим корисним інструментом, який дозволить вам сфокусуватися на головному. 

Що таке АВС-аналіз

Що таке АВС-аналіз

АВС-аналіз — це метод класифікації ресурсів (товарів, покупців, обсягів продажів тощо) за пріоритетністю на основі обраних критеріїв, де:

  • A — високий пріоритет;
  • B — середній;
  • C — низький.

Він базується на відомому принципі Парето, згідно з яким 20% зусиль дають 80% результату.

Спробуємо застосувати цю закономірність для аналізу обсягу продажів. Першим кроком сформуємо завдання: необхідно визначити 3 групи товарів, обсяг продажу яких складає 50%, 30% та 20% відносно загального обсягу продажу.

Проведення АВС аналізу

Попри складність процесу, основні кроки можна пояснити простими словами. Щоб зробити АBC аналіз, потрібно: 

  1. Зібрати дані про товари, клієнтів або будь-які інші ресурси, що вас цікавлять.
  2. Відсортувати ці дані в порядку спадання їхньої загальної вартості або кількості.
  3. Розрахувати відсотковий внесок кожного елемента у загальну суму. Для цього розділіть суму кожного елемента на загальну суму і помножте на 100, щоб отримати відсоткове значення.

На основі цих даних ви можете розподілити ваші товари за наступними категоріями:

  • найцінніша категорія А  — 50% прибутку;
  • не менш важлива категорія В — 30% прибутку;
  • найзбитковіша категорія С — 20% прибутку.

Межі категорій ви можете налаштовувати самостійно. 

Товари з категорії А найбільш популярні серед споживачів, тому потрібен особливий контроль за їхньою наявністю на складі, варто регулярно проводити інвентаризацію.

Товари з категорії С, навпаки, мають низький попит. Перш ніж прийняти рішення щодо зменшення їх запасів, необхідно з'ясувати причини. Можливо, низький попит — це результат неефективної реклами, несприятливих ринкових умов або просто не сезонності.

Якщо ми використовуємо АВС-метод для аналізу клієнтів, можна застосувати наступну стратегію: для клієнтів з категорії А пропонувати бонуси та більш вигідні умови співпраці, а для клієнтів з категорії С — переглянути бізнес-відносини або навіть припинити співпрацю, якщо це необхідно.

Виконати АВС-аналіз можна за допомогою різних інструментів. Розглянемо два методи: найпоширеніший ручний спосіб на прикладі Excel і більш зручний автоматизований спосіб на прикладі онлайн-бухгалтерії Dilovod.

Приклад ABC-аналізу в Excel

Приклад ABC-аналізу в Excel

Розгляньмо крок за кроком як зробити АВС-аналіз в Excel.

Для початку додайте дані у таблицю. Стовпець А з назвою ресурсу та стовпець В з кількісним значенням.

Подальші дії такі:

  • відсортуйте табличні дані щодо спадання;
  • у стовпці С розрахуйте питому частку за формулою «=В2/SUM ($B$2:$B$6)»;
  • у стовпці D розрахуйте накопичену частку за формулою «=SUM(D2:C3)». У цій формулі D2 — це попередня накопичена частка, а C3 — це питома частка поточного рядка, яку ви вже розрахували;
  • у стовпці Е додайте статус А, В чи С: до 80% — статус А, 80-95% — статус В, 95-100% — С.
  • Якщо ж ви хочете робити багатократний аналіз різних категорій ресурсів, доцільніше використовувати платформу Dilovod. З нею додаткові дії зводяться до мінімуму та немає потреби вивантаження даних.

    Приклад АВС-аналізу в Dilovod

    Приклад АВС-аналізу в Dilovod

    Уявімо, що у вас є інтернет-магазин посуду з широким асортиментом: кавові і чайні сервізи, чашки, чайники, бокали, тарілки, каструлі, сковорідки та багато іншого. З метою визначення найприбутковіших товарів ви вирішуєте провести АВС-аналіз.

    В Dilovod дані ABC-аналізу формуються автоматично на основі аналізу даних про продажі товарів за вказаний період, тож алгоритм дій буде наступний:

  • у розділі «Результати» обираєте звіт «АВС/XYZ аналіз»;
  • натискаєте кнопку «Сформувати»;
  • обираєте період, який бажаєте проаналізувати;
  • у налаштуваннях обираєте тип аналізу «Об'єм продажів»;
  • поділ товарів на категорії А, В, С відбувається автоматично на основі аналізу даних про продажі.
  • Припустімо, що до категорії А потрапили чайники. Відповідно, на них має бути зосереджена максимальна увага та вибір ефективної стратегії. Як варіант: розширити асортимент чайників, підвищити якісний сегмент або ж оптимізувати закупівлю через пошук нових постачальників з кращими умовами. Ось така ABC-магія для чайників.

    А до категорії С потрапили бокали. Чи варто на основі цих даних зовсім прибирати бокали, які, до прикладу, добре продаються у весільний сезон, коли на них діють знижки? АВС-аналіз не враховує сезонний попит, тому для отримання більш точної картини, його комбінують із XYZ аналізом.

    XYZ аналіз дозволяє класифікувати показники за їх динамікою у часі (наприклад, визначити, які товари мають постійний попит, які замовляються інколи, а які — дуже рідко).

    Команда Dilovod дбає про обізнаність своїх користувачів, а це означає, що ви матимете змогу детальніше дізнатися про XYZ аналіз із наступних статей нашого блогу.
    28 березня 2024 18:02